エントランスへはここをクリック      

メアリー・ステュアートの足跡を追って
スコットランド
2200km走破


ハンター博物館8
The Hunterian Museum 8

青山貞一 Teiichi Aoyama  池田こみち Komichi Ikeda
2018年12月10日公開
独立系メディア E-Wave Tokyo 無断転載禁


スコットランド総目次へ

ハンター博物館1  ハンター博物館2  ハンター博物館3  ハンター博物館4
ハンター博物館5  ハンター博物館6  ハンター博物館7  ハンター博物館8
 
◆ハンター博物館  コレクションのハイライト 解説付き-2



⑧リンジーハウスからのバタシーリーチ(Battersea Reach from Lindsay Houses)
 ジェームズ・マクニール・ウィスラー(James McNeill Whistler)
 1864-71年。キャンバス油彩

 ハンター博物館(ハンテリアン)には、革新的なアメリカ生まれの画家、版画
家、デザイナー、作家であるジェームズ・マクニール・ウィスラー(1834-1903)
の芸術の世界で最大の公共展示があります。テムズ川とバタシーの産業倉庫のこ
の眺めは、ウィスラーの型破りな主題の選択、風景の印象派的な解釈、そして極
東の芸術とモチーフへの関心を示した特徴的な作品と言えます。

Battersea Reach from Lindsay Houses
James McNeill Whistler, c. 1864 - 71
Oil on canvas

The Hunterian houses the largest public display in the world of the art of the innovative American-born painter, printmaker, designer and writer, James McNeill Whistler (1834-1903). This view of the Thames and the industrial warehouses of Battersea is characteristic of Whistler's unconventional choice of subject matter, impressionistic interpretation of landscape, and interest in the art and motif of the Far East.

Location: Hunterian Art Gallery
Source: Hunterian Art Gallery - University of Glasgow




⑨アンドロマケへのヘクターの別れ(Hector's Farewell to Andromache)
ギャビン・ハミルトン(Gavin Hamilton) 1775-80年 キャンバス油彩

 グラスゴー大学で学んだ最も有名な芸術家の1人であるハミルトンは、キャリ
アの大半をローマで過ごしました。彼はまた、現在グラスゴーのバレルコレクシ
ョンにあるウォリック花瓶の発見を担当した古物商や絵画の大手ディーラーでも
ありました。この絵は、ヨーロッパ新古典主義の創設者の一人としてのハミルト
ンの役割を示す重要な作品のひとつです。この作品には、ギリシャ文明の成功の
背後にあると信じられている英雄的価値観を推奨するギリシャの歴史から取られ
た主題への彼の趣味いきを示したものであり、また、古典古代の芸術への賞賛で
ありました。また、彼は、古代ギリシャの衣装や建物を説明する際には、できる

だけ歴史的に正確であることを求めていました。
Hector’s Farewell to Andromache
Gavin Hamilton, c. 1775 - 80
Oil on canvas

Hamilton, one of the most celebrated artists to have studied at the University of Glasgow, spent the majority of his career in Rome. He was also a leading antiquarian and picture dealer, responsible for the discovery of the Warwick Vase, now in Glasgow’s Burrell Collection. This painting is a key example of Hamilton's role as one of the founders of European Neoclassicism. It shows a predilection for themes taken from Greek history that would promote the heroic values believed to be behind the success of Greek civilization; an admiration for the art of classical antiquity; and a desire to be as historically accurate as possible when describing the costumes and buildings of Ancient Greece.

Location: Hunterian Art Gallery
Source: Hunterian Art Gallery - University of Glasgow




⑩文机(ライティング・キャビネット)
 チャールズ・レニー・マッキントッシュ(Charles Rennie Mackintosh)、
 1904-05年
 エボナイズ(褐色にされた染められた)マホガニーとプラタナス、梨の木、真
 珠層、アイボリー、ガラス、シルバーメタルを素材としています。

 このキャビネットはマッキントッシュの個人的なライティング・キャビネット
として使われたものです。彼の重要な常連客であるウォルター・ブラッキーのデ
ザインに基づいており、ヒルハウスで彼がデザインした最も豪華な作品の1つで、
さまざまな素材を用い、微妙なテーパー(先を細く加工)と幾何学的形状が駆使
されています。キャビネットは1970年代後半のオークションで20世紀の家具とし
て世界記録の価格で販売されました。訴えが成功し、その作品を大学がそれを確
保することができました。そして、現在は、マッキントッシュ・ハウスのスタジ
オで展示されています。

Writing Cabinet
Charles Rennie Mackintosh, 1904 - 05
Ebonised mahogany and sycamore, with peartree, mother-of-pearl, ivory, glass and silvered metal

This was Mackintosh's personal writing cabinet. It was based on a design for his important patron, Walter Blackie, at The Hill House, and is one of the most luxurious pieces he designed, using a range of materials and subtle tapering and geometric forms. The cabinet was sold at auction in the late 1970s for a world-record price for a piece of 20th century furniture. A successful appeal secured it for the University and it is now on display in the studio of The Mackintosh House.

Location: The Mackintosh House, Hunterian Art Gallery
Source: Hunterian Art Gallery - University of Glasgow




⑪ウィリアム・トムソン卿(Sir William Thomson)、ラーグスのケルビン男爵
(Baron Kelvin of Largs)、1887年 木と樹枝(Wood and pitch)による作品

 当館(ハンター博物館)には、グラスゴー大学での53年の在職中に作成された、
ケルビン卿のオリジナルの実験装置を多数保有しています。1880年代後半、ケル
ビンは私たちの周りの大気がエネルギーを保有する小さな粒子で構成され、それ
により大きな物質に力を及ぼすことができるという理論に興味をそそられました。
この実験装置の一部である「這うようにゆっくりと流れ下る樹脂の氷河」は、階
段状の木製支持台に置かれた蝋で作られています。樹脂の氷河は、小さな持続的
な力が加えられることにより、長期間にわたって物質の形状に限りない変化を生
み出すのに十分であることを示すために使用されたのです。実験は120年以上経っ
てもまだ続いています。この独創的なモデルは、「氷河の前進=遅々とした進歩」
というフレーズに新しい意味を与えています。

Sir William Thomson, Baron Kelvin of Largs, 1887
Wood and pitch

The Hunterian holds much of Lord Kelvin’s original experimental apparatus, created during his 53-year tenure at the University of Glasgow. In the later 1880s Kelvin was intrigued by the theory that the atmosphere around us consists of tiny particles that are possessed of energy, and thus can exert force upon larger matter. This demonstration piece, the ‘creeping pitch glacier’, is composed of cobbler’s wax positioned on a stepped wooden support. The pitch glacier was used to show that small, persistently applied forces are sufficient to produce unlimited changes in the shape of a substance over long periods of time. The experiment is still live after over 120 years. This ingenious model gives new meaning to the phrase ‘glacial progress’.

Location: Hunterian Museum
Source: Hunterian Art Gallery - University of Glasgow




⑫第20軍団による長城に彫刻された石版
古代ローマ時代のアントニヌスの長城、スコットランド、西暦142年〜43年、 
砂岩
 
 アントニウスの長城は、フォース湾からクライド川まで約60km伸び、ローマ帝
国の最北端の境界でした。ベアスデンのハッチソンヒルからこの石版を隔てた中
に力強く彫刻を施された板(スラブ)は、カレドニアの部族に対するローマの勝
利を象徴しています。中心となる女性像はおそらくローマ軍の成功を祝うイギリ
ス人(ブリタニア人)でしょう。各軍団によって完成された壁の長さまたは「距
離」を記録するように設計された長城の石版は、アントニヌスの長城の建設に先
立つローマ軍の勝利を祝いました。壁の南側に配置され、帝国に面して彫刻され
ている場面は、強力な政治的プロパガンダとして機能しました。18枚の石版が今
も残っており、そのうちの二枚を除くすべてがハンター博物館の収蔵物にに含ま
れています。

Inscribed Distance Slab of the Twentieth Legion
Roman, Antonine Wall, Scotland, c.142?43 AD
Sandstone

The Antonine Wall stretched some 60 km from the Firth of Forth to the River Clyde and was the most northerly border in the Roman Empire. This powerfully carved distance slab from Hutcheson Hill, Bearsden, symbolises Roman victory over the Caledonian tribes. The central female figure is probably Britannia who congratulates the Roman troops on their success. Designed to record lengths or ‘distances’ of the wall completed by each legion, the distance slabs celebrated the Roman military victories that preceded the construction of the Antonine Wall. Placed on the south side of the wall and facing the empire, the sculpted scenes served as powerful political propaganda. 18 slabs survive and all but two are in The Hunterian’s collections.

Location: Hunterian Museum
Source: Hunterian Art Gallery - University of Glasgow


グラスゴー大聖堂」につづきます    スコットランド総目次へ